Art and Law: the Ceschiatti’s statue of Justice in the Supreme Court of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.53798/suprema.2021.v1.n2.a69Keywords:
Art, Law, Justice, Alfredo Ceschiatti, Supreme Court of BrazilAbstract
This research proposes a legal interpretation of Alfredo Ceschiatti's statue of Justice for the Supreme Federal Court building, Brazil. The statue is innovative in art history, which establishes a profound dialogue between power, justice and law. Therefore, this investigation starts from three keys of reading: a) Ceschiatti's relationship with the concretist phase of art history in Brazil in the 1950s and 1960s; b) the relationship between presence, absence and the architectural space for which the work was designed; and c) the dialogue between auctoritas and potestas, which makes it possible to interpret the sword and the absence of the scales not as omission, but as a invitation to the participation in the image. As a result, Ceschiatti's justice is a justice of autonomy, which articulates the historical tension between power, justice and law.
Downloads
References
AS IARAS. [19--?]. 1 fotografia. Disponível em: https://pt.m.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Obra_%22As_Iaras%22_de_Alfredo_Ceschiatti.jpg. Acesso em: 26 abr. 2021.
O ABRAÇO. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra15114/o-abraco. Acesso em: 26 de abr. 2021. Verbete da Enciclopédia.
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1985.
AGAMBEN, Giorgio. Il regno e la gloria: per una genealogia teologica dell’economia e del governo. Vicenza: Neri Pozza, 2007.
ALLEGORIA del buon governo. [19--?]. 1 fotografia. Foto de projetos de arte do Google deixada em domínio público. Disponível em: http://casavacanze.poderesantapia.com/arte/ambrogiolorenzetti/allegoriadelbuongoverno1.htm. Acesso em: 27 abr. 2021.
ALLWARD, Walter Seymour. Justice. 1946. Supreme Court of Canada. Fotografia de D. Gordon E. Robertson, 2010.
BLANCHOT, Maurice. L’espace littéraire. Paris: Gallimard, 1968.
BRANT, Sebastian. A nau dos insensatos. Tradução de Karin Volobuef. São Paulo: Octavo, 2010.
BRITO, Mário da Silva. História do modernismo brasileiro I: antecedentes da Semana de Arte Moderna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.
DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e do tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIEHL, Jorge. A Justiça. 2009. 1 fotografia. Acervo pessoal do artista. Publicação com autorização do artista.
DUAS amigas. [19--?]. 1 fotografia. Disponível em: https://www.gov.br/mre/pt-br/media/dsc0113-dammer.jpg/view. Acesso em: 26 abr. 2021.
DÜRER, Albrecht. Das Narrenschiff. 1494. 1 gravura, Beinecke Rare Book and Manuscript Library, Yale University.
ÉSQUILO. A trilogia de Orestes. Tradução de David Jardim Júnior. São Paulo: Ediouro, 1988.
FABRIS, Annateresa. Modernidade e vanguarda: o caso brasileiro. In: FABRIS, Annateresa. (org.). Modernidade e modernismo no Brasil. Campinas: Mercado de Letras, 1994, p. 9-25.
GUEDES, Gisele; VIVAS, Rodrigo. Tradição e diálogo: análise do baixo-relevo da Igreja de São Francisco de Assis. In: ANAIS do 25º Encontro da ANPAP: arte: seus espaços e/em nosso tempo. Porto Alegre, 2016, p. 914-929.
HEIDEGGER, Martin. La pregunta por la técnica. In: HEIDEGGER, Martin. Conferencias y artículos. Tradução de Eustaquio Barjau. São Paulo: Odós, 1995, p. 9-37.
HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. Tradução Jaa Torrano. São Paulo: Iluminuras, 2007.
UMA HOMENAGEM ao patriarca. Folha de São Paulo, São Paulo, 6 set. 1972.
HOMERO. Hino Homérico XXIII – a Zeus. Tradução de Rafael Brunhara. 2009. Disponível em: http://primeiros-escritos.blogspot.com/2009/08/hino-homerico-xxiii-zeus.html?m=1. Acesso em: 29 out. 2020.
HOMERO. Odisseia. Tradução de Christian Werner. São Paulo: Cosasc Naify, 2014.
JAY, Martin. Must justice be blind?: the challenge of images to the law. In: DOUZINAS, Costas; NEAD, Lynda (org.). Law and the image: the authority of art and the aesthetics of law. Chicago: Londres: University of Chicago Press, 1999, p. 19-35.
JEBULON. Detail of the pediment of the courthouse, Rome, Italy. 2013. 1 fotografia. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pediment_courthouse,_Rome,_Italy.jpg. Acesso em: 27 abr. 2021.
JUNIOR, Celso; MORENO, Gustavo. Os Evangelistas, na entrada da Catedral Metropolitana de Brasília. 1 fotografia. 2019a. In: ROSA, Mario. Alfredo Ceschiatti, o escultor dos poderes. GPS Lifetime, 25 ago. 2019. Disponível em: https://gpslifetime.com.br/conteudo/lifestyle/16/alfredo-ceschiatti-o-escultor-dos-poderes. Acesso em: 26 abr. 2021.
JUNIOR, Celso; MORENO, Gustavo. Minerva, na Biblioteca Central da UnB. 1 fotografia. 2019b. In: ROSA, Mario. Alfredo Ceschiatti, o escultor dos poderes. GPS Lifetime, 25 ago. 2019. Disponível em: https://gpslifetime.com.br/conteudo/lifestyle/16/alfredo-ceschiatti-o-escultor-dos-poderes. Acesso em: 26 abr. 2021.
JUSTICE. 2013. 1 fotografia. Disponível em: https://thewanderingscot.com/photos/2013%20Africa/Zambia/midis/IMG_0655.jpg Acesso em: 27 abr. 2021.
LUHMANN, Niklas. El arte de la sociedad. Tradução de Javier Torres Nafarrate. México: Herder Editorial: Universidad Iberoamericana, 2005.
MANDERSON, Desmond. Blindness visible: law, time and bruegel’s justice. ANU College of Law: Legal Studies Research Paper Series, n. 18.1, p. 2-20, 2018.
MANDERSON, Desmond; MARTINEZ, Cristina S. Justice and art, face to face. Yale Journal of Law & the Humanities, v. 28, n. 2, p. 241-263, 2016.
MÃOS na massa: entrevista de Alfredo Ceschiatti. Veja, n. 401, p. 106-108, 12 maio 1976.
MUSA, João. O lavrador de café. [19--?]. 1 fotografia. Disponível em: https://masp.org.br/acervo/obra/o-lavrador-de-cafe. Acesso em: 26 abr. 2021.
NANCY, Jean-Luc. La communaute désoeuvrée. Paris: Christian Bourgois, 1999.
Rctk CaRIOca. As três Forças Armadas. 2011. 1 fotografia. Reprodução com autorização do autor.
RESNIK, Judith; CURTIS, Dennis. Representing justice: invention, controversy, and rights in city-states and democratic courtrooms. New Haven: London: Yale University Press, 2011.
ROBERTSON, D. Gordon E. Statue of Justicia (Justice): by Walter Seymour Allward, outside Supreme Court of Canada, Ottawa, Ontario, Canada. 2010. 1 fotografia. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Justicia_Ottawa.jpg. Acesso em: 27 abr. 2021.
SILVA, João Balbino. Alfredo Ceschiatti na Catedral Metropolitana de Brasília: o valor da forma. Dissertação (Mestrado em Arte). Instituto de Artes. Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Modernismo no Brasil: campo de disputas. In: BARCINSKY, Fabiana Werneck (org.). Sobre a arte brasileira: da pré-história aos anos 1960. São Paulo: Martins Fontes, 2014, p. 232-263.
SIMIONI, Rafael Lazzarotto. A Jurisprudenz de Gustav Klimt: direito, esfera pública e violência soberana. Anamorphosis: Revista Internacional de Direito e Literatura. v. 5, n. 1, p. 37-68, jan./jun, 2019.
SIMIONI, Rafael Lazzarotto. Opus operatum e opus operantis: quando a validade do direito se desconecta da virtude de quem o aplica. Estudos de Religião, v. 32, n. 2, p. 139-161, maio/ago. 2018.
WARBURG, Aby. A renovação da antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução de Markus Heidiger. Rio de Janeiro: Contraponto: Museu de Arte do Rio, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rafael Lazzarotto Simioni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.